De lichte wasmachine

http://maartenwelkers.nl/wp-content/uploads/2018/04/Knikdenker-5.png
Wasmachines kunnen door de aanpassing wel een derde lichter worden in gewicht. © ANP

 

Student bedenkt cruciale aanpassing: een wasmachine zonder beton(Gerard Reijn in de Volkskrant, 16 augustus 2017, 21:53)

Of: de evolutie van een idee.

’t was groot nieuws in augustus. Het creatieve idee haalde de Nederlandse kranten en Radar. Het leek ook een superidee van Dylan Knight. Een wasmachine zonder beton. Iedereen die wel eens is verhuisd weet dat een wasmachine loodzwaar is. Komt door het beton. Dit beton zorgt ervoor dat de wasmachine niet alle kanten op schiet tijdens het centrifugeren.

Waar zit hier de knik?

In dit geval werkt de regel: less is more.

Minder gewicht, makkelijker verplaatsbaar, beter voor de rug. 

Het idee ontmoette groot enthousiasme, juist omdat we het ons zo goed kunnen voorstellen. De kracht van eenvoud werkte hier door. Knight bedacht “we vervangen het beton door een plastic container.” “En die vullen we met water. En het water stroomt eruit als we gaan verhuizen.” Scheelt al gauw 25kg. Briljant toch? Dat leek het wel.

Maar….

Het punt met veel creatieve ideeën is echter dat een creatief idee niet altijd het eerste idee is. Oftewel iemand was je voor. In dit geval was het idee helemaal niet nieuw

In 2008 was er al een zekere Lars Rengersen, een Nederlandse student die over exact hetzelfde probleem een vernieuwend idee had geopperd. Dat levert dus mooie reacties op internet op “Hee Lars, jouw idee is overgenomen.”

En….

Hoe komt het dat onze huidige wasmachines geen watercylinders bevatten? Het was toch een briljant idee?

Inderdaad, maar een creatief en tot de verbeelding sprekend idee lijdt niet vanzelfsprekend tot een innovatie. Want na de fase van de idee-ontwikkeling volgt de fase van de idee-uitwerking. En veel creatieve ideeën sneuvelen dan toch, bijvoorbeeld omdat er technisch betere oplossingen ontstaan.

Is dat dan erg? Nou, misschien voor Dylan en Lars. Maar voor innovatief denken is dat helemaal niet erg. Het creatieve idee is het opstapje naar de uiteindelijke innovatie.

Kijk dus uit voor remmende opmerkingen  zoals “dat hebben we al gedaan,”  “dat is al geprobeerd” of “dat gaat niet werken” Laat je niet belemmeren door idea-killers in de fase van de idee-ontwikkeling. Dus, vooral doorgaan jongens!, vooral ideeën blijven generen.

Sterker: maak er gebruik van. Kijk daarna of jouw creatieve idee beter kan worden door te kijken naar andere innovaties. De wasmachine van nu is namelijk wel een stuk lichter dan de wasmachine in 2008. Het beton is vervangen door kunststof schokdempers en door gebruik te maken van nieuwe technieken en andere materialen zijn wasmachines van nu lichter. 

De meeste Innovaties zijn co-creaties. Wat vanzelfsprekend lijkt, wordt doorgeprikt. En daarmee komt de weg vrij om echt door te denken over de vernieuwing. In een training creatief denken zetten we vaak in op het onderzoeken en doorprikken van de vaste aannames. Dat levert altijd mooie, en vaak zelfs verbijsterend mooie ideeën en oplossingen op.