Creatief denken: Irritatie als bron van innovatie

Knikdenker 11:  Gebruik je irritatie als bron van innovatie

Zooff Socks: Irritatie geeft inspiratie

Ken je dat. Heb je net een paar prachtige hoge laarzen gekocht, blijkt dat je ze amper aan krijgt. En daar staan ze dan. Te verpieteren in het hoekje op je schoenenplank. Of je moet je toevlucht nemen tot oude gebruiken, zoals talkpoeder of een plastic boterhamzakje over je sokken doen. Uiteraard met de nodige nadelen voor het draagcomfort.

Het was precies deze irritatie die de Nederlandse onderneemster Henriëtte Bons triggerde om met een nieuw product op de markt te komen. Zij introduceerde Zooff Socks: sokken waarmee je wel snel en gemakkelijk je laarzen mee inkomt. Zooff Socks zijn gemaakt van katoen en van zeer gladde synthetische materialen (de voorvoet en de hiel). Het aan en uittrekken gaat daardoor moeiteloos. En na de introductie van de damessok bleek dat ook mannen wel gemakkelijker in hun cowboylaarzen of motorboots willen kunnen komen. Zooff Socks zijn niet echt goedkoop. Hoewel als je de prijs afzet tegen het gebruiksgemak kennelijk wel. De verkoop groeide dit jaar explosief.

https://zooffsocks.com

Waar zit hier de knik?

Frustratie, irritatie of boosheid zijn geweldige triggers voor innovatie. Dat is in dit voorbeeld ook het geval. Je ergert je ergens aan en gebruikt dit als startmotor voor het innovatieproces. Vaak zit er een behoorlijke periode tussen de startergernis en de daadwerkelijke implementatie van een nieuw product. Maar de irritatie is de vonk, die het proces op gang brengt. Onze tip is daarom. Wil je vernieuwen in je organisatie… begin met het aanleggen van een prikkellijst (prikkellijst klinkt wat leuker).De irritaties vormen de prikkel om het denkproces op gang te brengen. Met de prikkellijst richt je het bewustzijn. En dan kan ons brein aan de slag!