Creatief denken: Irritatie als bron van innovatie
Knikdenker 11: Gebruik je irritatie als bron van innovatie
Zooff Socks: Irritatie geeft inspiratie
Ken je dat. Heb je net een paar prachtige hoge laarzen gekocht, blijkt dat je ze amper aan krijgt. En daar staan ze dan. Te verpieteren in het hoekje op je schoenenplank. Of je moet je toevlucht nemen tot oude gebruiken, zoals talkpoeder of een plastic boterhamzakje over je sokken doen. Uiteraard met de nodige nadelen voor het draagcomfort.
Het was precies deze irritatie die de Nederlandse onderneemster Henriëtte Bons triggerde om met een nieuw product op de markt te komen. Zij introduceerde Zooff Socks: sokken waarmee je wel snel en gemakkelijk je laarzen mee inkomt. Zooff Socks zijn gemaakt van katoen en van zeer gladde synthetische materialen (de voorvoet en de hiel). Het aan en uittrekken gaat daardoor moeiteloos. En na de introductie van de damessok bleek dat ook mannen wel gemakkelijker in hun cowboylaarzen of motorboots willen kunnen komen. Zooff Socks zijn niet echt goedkoop. Hoewel als je de prijs afzet tegen het gebruiksgemak kennelijk wel. De verkoop groeide dit jaar explosief.